ORIGO24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

sikersztori pályázatok adózás finanszírozás munkaügy agrár-élelmiszer céghírek szabályok üzleti-tippek archívum

Rákaptunk a saját márkás árukra

[origo]|2012. 09. 14., 15:32|Utolsó módosítás:2012. 10. 18., 16:35|

Mivel olcsóbb, ezért egyre többen vesznek saját márkás élelmiszerárut - derül ki a Nielsen piackutató cég felméréséből. Kereskedelmi márkás élelmiszerekre 165 milliárd forintot költöttek a fogyasztók az idei első félévben. Értékben a kereskedelmi márkák piaci részesedése az élelmiszereknél 24-ről 25 százalékra nőtt, a háztartási vegyi áruknál pedig 17-ről 18-ra. Élelmiszernél diszkontban és hipermarketben nőtt a saját márkák piaci részesedése, szupermarketben és hazai láncban csökkent.

Az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele a láncok saját márkás termékeiből nőtt az idén az első félévben. Kereskedelmi márkás élelmiszerekkel a boltok mintegy 165 milliárd forint forgalmat értek el január-júniusban, míg háztartási vegyi áruval és kozmetikummal több mint 26 milliárd forintot - többek között ezt állapítja meg az elemzés, amit a Nielsen piackutató cég végzett.

A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák. Általában a cég nevével jelzik őket, mint például CBA, Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható saját márkás termékek, például a Sparnál S-Budget, a dm-nél Denkmit.


Élelmiszerre a vásárlók által idén az első hat hónapban elköltött minden 100 forintból 25 jutott kereskedelmi márkákra -  másképpen: saját márkás árukra -, ami egy forinttal több, mint tavalyelőtt. Az eladott áru mennyiségét tekintve a láncok saját márkáinak piacrésze stabilan 34 százalék, mind az idei, mind a tavalyi első hat hónap során - derül ki a Nielsen piackutatásából.

Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál csaknem minden ötödik forint (18 százalék) került a boltok pénztáraiba kereskedelmi márkás termékekért az első félévben; eggyel több, mint a tavalyi hasonló időszakban. Mennyiség szempontjából 32 százalékról 36-ra emelkedett a kereskedelmi márkák piaci részesedése.

Az átlagok mögött jelentősen különböznek az arányok. Például a mélyhűtött termékek teljes hazai, értékben mért bolti eladásából a saját márkák 46 százalékot vittek el, viszont csak 21-et a forró ital kategóriából, amely kávét, teát és kakaót foglal magában - tájékoztat Kocsis Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati menedzsere.

Az élelmiszerek között a legalacsonyabb a saját márkák aránya az alkoholos italoknál 15, valamint az édességeknél, 19 százalékkal.

Néhány kategóriában csökkent a kereskedelmi márkák részaránya mind értékben, mind mennyiségben. Ez a gyártói márkák erősödését jelzi, például ásványvíznél, tejfölnél, ostyaszeletnél és cukorkánál. Vegyi áruk között a saját márkák csökkenő részarányát regisztrálták a piackutatók például toalettpapírnál, babatörlő kendőnél, hajformázónál és ablaktisztítónál.

Igen alacsony a kereskedelmi márkák piaci részesedése például száj-, illetve hajápolási cikkeknél, 7 és 6 százalékkal.

Olcsóbb, ezért veszik egyre többen

A kereskedelmi márkák terjedésének motorja a diszkont. Élelmiszer eladásából a bolttípus bevételének 61 százaléka jutott a láncok saját márkás termékeire tavaly az első félévben, idén pedig 62 százaléka.

Élelmiszereknél hipermarket csatornában a saját márkák piacrésze 13 százalékról 14-re emelkedett. Csökkent viszont a kereskedelmi márkás termékek részaránya 1-1 százalékponttal szupermarketben és a hazai tulajdonban lévő láncokban 23, illetve 16 százalékra.

A vásárlási szokásokat feltáró Nielsen-kutatás szerint a megkérdezett magyar fogyasztók 45 százaléka ugyanannyi kereskedelmi márkás terméket szokott venni, mint egy évvel korábban. Kevesebbet, mondja 17 százalék. További 38 százalék több kereskedelmi márkás terméket vett a legutóbbi időszakban. Nagy részük azért, mert olcsóbb, mint a gyártói márka.

Címlapsztori»

Fotó: Mudra László - Origo Ha az állam tudja, hova kell új műtő, minek versenyeztetni a kórházakat? Január elsején megszűnik a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztési helyettes államtitkára szerint az átszervezés nem okoz majd ...
    Forrás: AFP/Vladimir Vyatkin Kevesebb ételre, több ruhára telik Hónapok óta többet vásárolunk, mint tavaly, de a kép elég vegyes. Az élelmiszer drágább, ezért több a kiadás, jól megy a használt cikk, és hasít az online vásárlás.
    Forrás: AFP Egyetlen épeszű cég sem fog belevágni ebbe Az internetes sportfogadással, pókerrel, kaszinójátékokkal foglalkozó külföldi cégek - szabályozás és engedélyek híján - a szürkezónában működnek Magyarországon. Az ...
    Forrás: MTI/Balázs Attila Csak nehogy túl sok pénzt adjanak! A kormány teljesítette az ígéretét, az elmúlt években már jelentősen megemelt minimálbér bruttó összege januártól átlépi a bűvös 100 ezer forintos határt. Ebből megélni ...
    Fotó: Hirling Bálint Kiknek fáj az új trafikszabály? A miniszterelnökkel jó viszonyban álló felcsúti polgármester családjának és a legjobb benzinkutakon, plázákban trafikokat nyitó vállalkozóknak is fájhat a kormány ...
    Forrás: AFP/RIA Novosti/Anton Denisov Százmilliós EU-pénzeket bukhatnak el cégek Közvetlenül az indulás előtt átírták egy ötmilliárdos uniós pályázat felhívását, és irreálisan rövidre vágták az előkészítésre rendelkezésre álló időt. Aki már megírta a ...
    Forrás: AFP/Natalia Kolesnikova Te, medve, nem húznál le a listáról? Véletlenszerűnek tűnik az NFÜ által offshore-szégyenpadra ültetett cégek egyre fogyatkozó névsora a listára felkerültek szerint. Van, akit a reklamációra azonnal ...
    Forrás: Wikimedia Commons Így adózunk 2014-ben Kiszélesítik a családi kedvezményt, csökken sertés áfája, a kis pálinkafőzdék és borospincék egyszerűbben szerezhetnek vendégeket - a 2014-es adóváltoztatásokban sok a ...
    Forrás: AFP\Hemis.fr\Maisant Ludovic Alig várom, hogy adót fizethessek Egyre több magyar cég települ át Ausztriába, hogy ott működtesse a vállalkozását, pedig az adókulcs és a költségek magasabbak, mint itthon. Van, akit a tisztességes ...
    Forrás: MTI/Beliczay László Ne csodálkozzon, ha zárva lesz a bolt A kereskedők kongatják a vészharangot, hogy a kormány szigora miatt januárban sok bolt, szálloda, gyógyszertár, étterem nem fog tudni kinyitni, mert nem jut hozzá időben ...
    Forrás: MTI/Soós Lajos A Bálna elnyelt 4 millió eurót A Duna parti Bálna november elején nyílt meg, a körülötte lévő bonyodalmaknak azonban még nincs vége. Olyan egyszerű beruházásnak indult, mint egy faék, majd üzleti ...
hirdetés
  • Segítünk döntéseiben
Németh László

szakértő:
Németh László
K&H Bank
kkv marketing főosztály vezetője

  • http://vallalkozoi.negyed.hu/szolgaltatasok/teaor/index.htmlTEÁOR
  • http://vallalkozoi.negyed.hu/szolgaltatasok/szj/index.htmlSZJ
  • http://vallalkozoi.negyed.hu/szolgaltatasok/teszor/index.htmlTESZOR
  • http://vallalkozoi.negyed.hu/szolgaltatasok/szj-teszor/index.htmlSZJ-TESZOR

Ha szeretné tudni, hogy terméke, szolgáltatása milyen besorolásba tartozik, akkor kattintson a vállalkozói negyed keresőjére!

  • ügyvéd
  • könyvelő

Ha gyorsan ügyvédre van szüksége, és nem szeretne messze menni, használja a Vállalkozói Negyed ügyvédkeresőjét!

Hirdetés

hirdetés